Friendly Fire

Friendly Fire

Gerrymandering: a választókerület-manipuláció művészete

2019. április 10. - Friendly Fire

gerry.jpg

 

Vajon a gerrymandering egy antidemokratikus politikai eszköz, vagy csak bizonyos választási rendszerek velejárója?

 

Ezen a héten ezt a kérdést vizsgáljuk meg hárman, különböző szemszögekből, időnként egymásnak is odaszúrva, hisz erről szól a Friendly Fire.

 

Dunning-Kruger

Érdekes téma, amihez szakmailag pontosan annyit tudnék hozzátenni, mint a hivatalos Wikipédia oldal. Ezért eldobom a szakértői elemzés látszatát is, és azt teszem amit az ELTE-s gólya másfél sör után: elkezdek filozofálgatni.

 

El lehet-e dönteni, hogy a gerrymandering jó-e vagy rossz?  

 

Mielőtt leesel a székedről az izgalomtól, gyorsan elárulom hogy Leovolpevel teljesen egyetértek, nem lehet és nem is szabad kijelenteni, hogy a választókerületek változtatása “antidemokratikus” vagy “csalás”. Képzelj el magad elé egy bulinegyedet. A kerület lakóinak 55%-a örül a rengeteg turistának, a rengeteg szórakozóhelynek. Az ő lakásuk elég messze van a hangzavartól, a plusz adóbevételekből pedig remek játszóterek és parkok épülnek, amelyek festői szépségét nappal ők élvezik, hajnalban pedig a heroinisták . A maradék 45% sajnos nem ilyen szerencsés, az ő lakásuk túl közel esik a hangzavarhoz, és habár élvezik a plusz adóbevételt, azért szívesen elcserélnék a zenélő szökőkutat egy jó alvásra. Szavazás esetén a szavazatok 55%-ával nyerne az az opció, hogy korlátozás nélkül üzemeljenek a helyek, hozzák csak a bevételt a kerületnek, a 45% pedig kussoljon és örüljön hogy megnőtt a lakása értéke. Ebben az esetben ugye már nem is hangzik olyan antidemokratikusnak, ha valahogy nagyobb beleszólást kaphatna a 45% a saját életébe?

 

Ez csak egy példa, további előnyöket találhatsz Leovolpe részénél, kedves olvasó. Te jó ég, hát most látom, hogy ott bizony csak előnyök vannak. Persze ez érthető, Leovolpe 2014-ben és a 2018-ban is a gerrymandering nevű játék jobbik oldalára került. De akkor most jöjjön egy kis Friendly Fire (ne zavarodj össze kedves olvasó, ez a blog neve amit épp olvasol), és nézzük miért lehet egy semleges politikai manővernek igazságtalanság a vége.

 

Hallottad már a Palpatine nevet? Palpatine a Star Wars univerzum szereplője, mániákus szadista, hataloméhes szociopata, lelketlen gonosztevő, gyűlölettel teli sötét Sith nagyúr. Ja, meg mellesleg a galaxis törvényes uralkodója. Igen, törvényes. Mert rengeteg jelzőt kiérdemelt ez a karakter, a gyilkostól az elmebetegig, de egy valaminek nem lehet nevezni: Palpatine nem volt illegitim.  

A Szenátus, így közvetve az egész galaxis felhatalmazásával lett ő a Birodalom Uralkodója.  

Na most, önmagában egy politikai tisztség, az uralkodói cím nem lehet “rossz” vagy “gonosz”. Uralkodónak lenni nem gonoszság. Az ujjadból előcsapó villámokkal halálra kínozni valakit az. Rávenni a Szenátust, hogy nagyobb hatalmat adjon neked, nem antidemokratikus. Felrobbantani egy egész bolygót az.

 

Átrajzolni néhány választókörzetet nem csalás. Úgy rajzolni át választókerületeket, hogy tegyük fel az összes leadott szavazat felével megszerezd a mandátumok ⅔-át, az csalás.  

A politikai eszközöknek az ad “jó” vagy “rossz” jelzőt, ahogyan azokat használjuk.

És igen, aki a gerrymandering nyertese, az nem a semmiből kap hatalmat, hiszen vannak akik rá szavaznak, nem nulla szavazatból lesz valami sötét mágiával mandátum. De ügyeskedéssel(!) egy bizonyos preferenciájú csoport döntéseit rákényszeríteni mindenki másra is, abszolút igazságtalan. Főleg, hogy aránytalanul érvényesül az egyik álláspont, nincs annyival több szavazó az A opció mellett mint amennyivel erősebben érvényesül az A opció.

Tudod még követni, kedves olvasó? Talán egy ital segítene értelmezni az agymenésem. Ne aggódj, mindjárt végzünk. Szóval összefoglalva, nem lehet önmagában azt mondani, hogy a gerrymandering rossz. De azt se lehet mondani hogy kifejezetten jó lenne, csak azért mert törvényes.  A Galaktikus Birodalom vezetője is törvényes uralkodó volt. De a galaxis nagy része ettől még gondolhatta azt, hogy Palpatine 1 Geci.



Leovolpe

A gerrymandering kérdése az utóbbi idők választásai során folyamatosan felmerülő téma. A választókerületek meghúzása nem egy mai találmány, amit a „gonosz politikai elit” hozott létre. (Alapvetően szeretem az ilyen témákat, mert ilyenkor előtör belőlem a politológus és megpróbálhatom kiszélesíteni az olvasó tájékozottságát egy témában, hogy ha már érvel valamilyen témában, akkor legyenek mögötte valós tények és átgondolt érvek is. )

 

Elég klisé, de zárójelesen behozom Elbridge Gerry massachusettsi kormányzó sztoriját, aki történetesen baloldali demokrata volt. Lényeg a lényeg a választások megnyerésére úgy, húzták a választókerületet, hogy az biztosítsa a győzelmet számukra és így az egyik megrajzolt kerület egy szalamandrára hasonlított. És végül a kormányzó nevének és a szalamandrának a kombójából született meg ez a kifejezés.

 

Jogos lehet a kérdés valakiben, – aki nem csak fröcsög azon, hogy milyen igazságtalan az élet, hogy a politika elit csak kihasználja és megvezeti a választókat – hogy vajon létezik-e olyan helyzet, ahol indokolt lenne a választókerületek „átrajzolgatása”.

 

Egyszerűen megválaszolva persze, hogy van olyan helyzet. Sok esetben indokolt, hogy például kisebbségi csoportok jobban legyenek képviselve. A területileg egy egységet alkotó közösségeknél, akiknek azonosak a problémáik, szintén fontos, hogy érvényesíteni tudják az igényeiket.

 

Illetve egy hozzám közel álló példát is hoznék Spanyolországból. Érdekes tény, hogy a választási rendszerük elég összetett, mert a tartományoknak (comunidades autónomas) is van saját parlamentje és kormánya, így ott is tartanak választást. Namármost akár mindegyiknek lehetne saját választási törvénye, de például a katalánoknak nincs és az országos választási gyakorlatot követik. Habár volt lehetőségük mégsem változtatták meg, amivel elég érdekes lenne foglalkozni, de annyira összetett, hogy egy egész könyvet meg lehetne tölteni vele. Summa summárum a választói kerületek nagyon aránytalan választást eredményeznek. De miért is? A választói kerületek a diktatúrát követően a történelmi kerültek mintájára lettek meghúzva, ami szinte a középkori területi felosztásokat vette át. Logikusan a társadalmi szerkezete a tartománynak lényegesen megváltozott azóta és ez aránytalanságot eredményez. Ezt az aránytalanságot mutatja az a mérőszám, ami megmutatja, hogy egy képviselőre hány választópolgár jut. Ebben az esetben például a vidéken élők és a városban élők szavazatainak befolyása nem megegyező. Tehát van olyan ember, akinek kevesebb a beleszólása a politika alakításába, így az ő szavazat kevesebbet fog érni. Ez küszöbölhető ki a választókerületek átrajzolásával.

 

Ezekből a példákból szerintem jól látszik, hogy több esetben is hasznos a választókerületek átrajzolása, sőt amúgy a képviseleti demokrácia arányosságát segíti. Szóval azzal érvelni, hogy a választókerületek átrajzolása mennyire antidemokratikus teljesen felesleges és értelmetlen, mert az előbb említett példákból is jól látszik az ellenkezője.

 

Összegezve a mondandómat, vannak olyan esetek, ahol a matematikailag úgy alakítható a választókerület, hogy az valamelyik pártnak kedvezzen, de a gyakorlatot magát teljesen hibás antidemokratikusnak bélyegezni. És amennyiben egy választáson az egyik párt csak a gerrymandering eszközével szerezné is meg a győzelmet, az azt feltételezné, hogy a párt politikája úgy általánosságban nem szimpatikus a választóknak és csak ilyen trükkökkel képes nyerni. És ha már példát akarunk hozni, akkor egyáltalán nem ez volt a helyzet a tavalyi 2018-as magyarországi parlamenti választásokon. A választói pártpreferenciák egyértelműsítik, hogy melyik párt elképzeléseit érzik magukhoz közel a választók és ez nem elhanyagolható tényező. Főleg akkor, amikor esetlegesen az önkormányzati választásokról beszélünk majd. Ebben az esetben sem a gyakorlati elemek lesznek azok, amelyek majd a választási eredményeket döntően befolyásolni tudják, mivel azok csak kis arányban torzíthatják az eredményeket, de valós támogatottság nélkül nem képesek gyökeresen megváltoztatni a kialakult politikai erőviszonyokat.

 

B.G. Hunt

Én azért szeretem Leovolpe barátom mert bármikor ráhúzza bárkire a baloldali jelzőt, mikor előtör belőle a politológus. Mindazonáltal, szeretném megköszönni neki Elbridge Gerry bemutatását, és szó etimológiai feltárását is. Viszont kapásból lebaloldalizni egy XIX. századi képviselőt kicsit erős, hisz ő jó 30 évvel a Kommunista kiáltvány megjelenése előtt volt képviselő. Amúgy pedig a Demokraták az 1960-as évek előtt (Amikor a Goldwater és a Nixon kampány előjött a Déli Stratégiával) jóval konzervatívabbak voltak mint ellenfeleik. Íme egy laza választási plakát az 1800-as évekből. Akit pedig az két nagy amerikai párt helycseréje érdekel a politikai spektrumon, és a Déli Stratégia, annak ajánlom a Republikánus politikai agytröszt, Lee Atwater 1981-es interjúját.

 

De vissza a témához. Gerrymandering. Alapvetően a választókerületek átrajzolása csak akkor lehet probléma ha a választási rendszer megengedi azt. Egy arányos reprezentáció alapján történő választásban, ahol listára szavaznak (pl. Belgium, Olaszország), ez nem is jöhet elő. Persze az más kérdés, hogy az Olasz kormányok stabilitását elnézve ennek vannak hátulütői is, hiszen az ilyen rendszerek megnehezítik az igazán nagy pártok kialakulását. Ha már egyéni képviselőkre is lehet szavazni, akkor viszont megéri átrajzolgatni a térképet.

 

Amerikában általában az államokon belüli kormányzati testületek húzogatják meg a körzetek körüli vonalakat. Egy nevezetes eset Texasban volt 2004-ben, mikor a Demokraták felé húzó Austint és környékét kettő helyett három körzetre osztotta fel a Republikánus többségű testület. Hát nem gyönyörű? Halkan megjegyzem, hogy a narancssárga körzet gyakorlatilag egy több száz mérföldes tekergő folyosó Austintól Mexikóig, gyéren lakott, de Republikánusokat támogató területekkel, ami eléggé hasonlít Elbridge Gerry mutáns szalamandrájára. Ez demokratikus ügyeskedés, vagy a képvislőtestületi többség illegitim kihasználása? Vérmérsékletének megfelelően döntse el a kedves olvasó. Az Amerikai Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága szerint azonban vannak esetek, ahol egyértelműen megállapítható a szabálytalanság. Ilyen a Cooper v. Harris eset, ahol a bírók megállapították, hogy Észak Karolina államban a 2010-es népszámlálás utáni választókerületi változtatások nem voltak jogszerűek. Történt ugyanis, hogy az államban a feketék (a kisebbségek Amerikában többnyire a Demokratákat támogatják) többségét két, elég furcsa alakú körzetbe száműzték, hogy a maradék körzeteket nyugodtan vihessék a Republikánusok.
texas.jpgFotó: Wikimedia Commons


Viszont az itthoni választások esetén nem tudok igazat adni Dunning-Krugernek, bármennyire is szellemes volt a “P1G” hasonlat. Az abszolút nem klasszikus értelemben vett gerrymandering volt. Bár egyes választókerületek ma másképp néznek ki mint a Második Orbán-kormány előtt, a legnagyobb trükk ott a második forduló kiiktatása és a győzteskompenzáció volt. Ezzel a listás szavazatok kevésbé lettek hangsúlyosak, és kiiktatták az “Automatikus Összellenzéki Összefogást” azokban a kerületekben, ahol egy jelölt sem szerezte meg a voksok felét. Ezek mind a legnagyobb pártnak kedveznek, ami nevezetesen Magyarországon a Fidesz. Mivel a jelenlegi választási rendszer leginkább egy kétpárti parlamenthez illene, így amíg nincs egy 30% feletti ellenzéki párt sem, addig maximum a kétharmad megakadályozása lehet a cél az ellenzéki erőknek, mivel egyéni jelöltekkel labdába sem rúghatnak a legtöbb választókerületben (Lásd a 2018-as Narancstérképet). Viszont ez nem gerrymandering, hanem egy szélesebb választási reform.

A bejegyzés trackback címe:

https://friendlyfire.blog.hu/api/trackback/id/tr414752743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brix 2019.04.10. 21:48:09

Pontosan az volt a cèl a válsztási rendszer átalakításával, hogy a pluralis , többpárti , európai stílusú, arányosabb rendszert többsègi , egy uralkodó nagy pártnak kedvezőnek alakítsák. A " gerrymandering" minimális szerephez jutott, ami viszont nagyon számít: a második forduló eltörlèse, azaz: nem èrvènyesíthetők a másodlagos pártpreferenciák, nincs utólagos összefogás... A pártok összeállni nem tudnak mert úgy elvesztik a kampánytámogatasokat, ès nem lehet választason indulni...Jön mèg a listas helyek szerepènek lecsökkentèse arányosan, a győzteskompenzació ès pszeudo pártok tamogatása...Ennyi a lènyeg, a hatalomm kizárólagos megtartasához, ès az agymosó propaganda a közmèdiában...Jól kitalált választási rendszer ez, tele sunyi trükkökkel ami az állampart hatalmának bebetonozasára szolgál, ès nem egy virágzó , pártok egyenlő versenyèn ès váltógazdálkodasán alapuló plurárlis rendszer...

2019.04.10. 22:47:22

Kezdjük azzal, hogy a választókörzeteknek elvileg akkor van jogosultsága, ha a körzeteknek van valamiféle összetartó, illetve elkülönülő jellege. Akkor viszont durva aránytalanság is megengedhető. Ha egy ország összes tartománya 1-1 képviselőt küldött a parlament felső házába, ám idővel az országon belüli mobilitás miatt a tartományok kulturális, gazdasági, politikai jelentősége elveszett, akkor ne. az a logikus lépés, hogy átrajzoljuk a tartományokat, hanem hogy megszüntetjük, mert nincs jelentősége. De a választókörzetek mellett teret kell adni az országos döntésben a lakosság arányos képviseletnek is. Pl. felső ház körzetes, alsó ház listás.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2019.04.10. 23:38:34

Kedves Dunning-Kruger, amit mondasz a szavazatok feléből kijövő 2/3 mandátumra, annak nem sok köze van a gerrymanderinghez. Annál inkább ahhoz, hogy egy választási rendszer, ideális esetben nem úgy működik, hogy 94-ben nyer az MSZP-SZDSZ, és akiknek vállalni kellett, hogy győzelem esetén lemondanak más pozíciókról rögtön felbuzdulva közlik, nekünk demokrati, nektek meg kuss, átírtuk a szabályokat. Mert lássuk be, ha az utóbbi megy, és akár a választókerületek nagysága is hosszú éveken át alkománysértő, mert egy a változást blokkolni képes társaság haszonélvezője a jogsértésnek, akkor az kőbe vésett rendszer.

Jön a hiszti, hogy "milyen már az a geci győzteskompenzáció". Kérlek szépen olyan, hogy amikor én egy "győztesre szavazok", akkor az nem jelenti azt, hogy az én szavazati jogomat, a szavazatom értékét elveheti egy magát liberálisnak, demokratának hazudó, tartósan jogtipró senki, "nekünk demokrati, nektek még mindig kuss" alapon. Amikor a saját felsőbbrendűségét alapnak veszi, és mást emberszámba sem vesz, akkor érdemelte ki a náci jelzőt.

Az, hogy a győztes nem kapott kompenzációt sokak választójogát értéktelenítette el, így nem volt túl demokratikus. Ellenben megvolt az az előnye, hogy a meglévő tösségi elemek mellett megjelent egy a kisebb csoportokat erősítő, sokszínűséget növelő hatása. Nem a Gerrymandaringről szólt ez sem, de a bulinegyedek példájára az igazi, rendszer szintű, megoldás nem is a Gerrymandering. Hanem a blokkoló kisebbségek megjelenése.

Ezen akkor nem lehetett sokat változtatni, amikor megvolt egy blokkoló kisebbség, amire szükség volt a 2/3-os többségek megváltoztatásához, és 1990-től tartósan vissza is tudott vele élni. Az SZDSZ volt ez, és érdemes a paktumos izmozásnak is utánanézni, de a későbbi farok csóválja a kutyát helyzetnek is.

Aki másokat addig zárt ki a jogaikból, a politikai párbeszédből, míg végül ő maradt magánzárkába zárva, és akkor sem kezdett egyezkedni, normálisan viselkedni, az kurvára ne panaszkodjon, hogyha a feje felett dőlnek el a dolgok. Magának köszönheti. És itt többségi rendszer lett. És nem azért lett többségi rendszer, mert a FIDESZnek ne lennye jó most a sima arányos rendszer. Mert neki kurvára mindegy.

Tudod miért? Mert ahol arányos választási rendszer van, ott a 2/3 és hasonló minősített többség megkövetelése ritka, mint a fehér holló. És, ha arányos a választási rendszer, és a bejutó pártokra leadott szavazatok többsége a FIDESZ-é, és mivel arányos a választási rendszer nincs szükség 2/3-os bohóckodásra, ugyanúgy teljhatalmuk lenne kb.

És a többségi elemek a magyar választási rendszerben, és a 2/3-os minősített többség megkövetelése arról szólt, hogy milyen helyzetben működhessenek a blokkoló kisebbségek. Ne lehessen túl könnyen a költségvetés elfogadását, stb. tartósan akadályozni, aki nyer annek kedvezzen annyira a rendszer, hogy megfelelő relatív többséggel is tudjon kormányozni. Így a többi kisebb csoport ne tudja mindenben akadályozni a relatív többséget.

Jelentősebb változások esetén viszont legyen szükség a választók többségének a képviseletére. Ez népszavazáson is menne, a választás is adjon felhatalmazást. Azaz a választáson bejutó pártokra leadott szavaztok közötti abszolút többség a parlamentben minősített többségnek megfelelő mandátumarányt jelent egy tiszteséges választási rendszerben.

Ettől a kisebbségek jogait erősítve, blokkoló kisebbséggel fékeket és ellensúlyokat képezve lehetett eltérni. Ez egyféle demokratikus garancia lett volna, ha nem az lett volna, hogy az SZDSZ összehozza a farok csóválja a kutyát helyzetet és így az MSZP-SZDSZ kormányokon belüli zsarolási potenciál, a paktumnál folyó zsarolás kelt egy antidemokratikus többlet hatalmat

A kisebbségnek juttatott ilyen pozíció biztsan antidemokratikusabb, mint a többséget támogató megoldás. Így ezzel szemben a FIDESZ többségi arroganciája könnyen tűnik kisebb rossznak. Az ellenzéki összefogás belső hatalmi harcai és az ott lévő destruktív arrogancia, ami mellett sokszor az emberi jogokat is ignorálnák egyes zsarolási pozícióra ácsingózó csoportot a kisebbik rossz szerepébe zárják a FIDESZt, olyan helyzetben, hogy nem akarunk blokkoló, zsarolási pozícban lévő kisebbséget gy a fékek és egyensúlyok lebontása nem visszaélés, hanem kormányzati feladat Orbánéknál.

A gerrymandering szerepét korlátozza, hogy a FIDESZtől sokan pártoltak el, de sok az új szavazó is, és nem ehhez vannak igazítva a körzethatárok.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.11. 05:58:14

Mo-on ennek a rendszernek sose volt jelentpsége.

Ennek oka az, hogy nincsenek stabil választói magatartások sehol. A nagy többség hajlamos megváltoztatni szavazási preferenciáját.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.11. 05:59:39

@Brix:

Az EU-ban a második forduló intézménye kifejezetten ritja, jelenleg 2 országban létezik.

S ugyanúgy aránytalanságot eredményez.

bölcsbagoly 2019.04.11. 07:43:04

Az ellenzék mindig bangóné szinten okoskodik!
1. A 106 egyéni mandátum behatárolja az ország s benne a megyék lefedésének a lehetőségeit (nagyjából hasonló méretű népességet kell képviseljen, de nem is lehet szétdarabolni egy kerületet). Mikor előnyös az ellenzék részére (Csepel+Soroksár, Újlipócia, stb) akkor OK, máskor meg nem.
2. Az egyfordulós választás kizárja az elvtelen alkudozásokat, amelyek kizárólag mandátumnyerésre játszanak, mivel utólag sem lehet tudni, hogy mennyiben teljesültek a "szerződések" (a pártok akaratával nem egyetértő szavazók és a bizonytalanokból az urnáknál megjelenők miatt).. .
3. Miért csak a vesztesek elveszett szavazta kellene a kompenzációs listára kerülni, a nyertesek + szavazatai meg miért ne?
4. Mivel vegyes választási rendszerünk van, álságos folyvást a listás szavazatokra s azok %-ra hivatkozni (egyrészt mert a listásokra csak 93 mandátum jár, amiben már benne van a kompenzációs szavazatok is, amelyek szintén az egyéniről jönnek, másrészt, mivel nálunk nincs olyan bónusz a nyertes pártlista javára mint Franciaországban, Görögországban, Olaszországban, stb).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.04.11. 08:55:41

"Vajon a gerrymandering egy antidemokratikus politikai eszköz, vagy csak bizonyos választási rendszerek velejárója?"

Ha a balliberális ellenzék csinálja, akkor teljesen legális és jogos, a választási rendszer szükségszerű és elkerülhetetlen, kimondottan demokratikus velejárója. Ha a Fidesz csinálja, akkor választási csalás.
süti beállítások módosítása